Till innehållet

Lättläst


Skolväsendets överklagandenämnd,
som förkortas ÖKN,
är en myndighet som fungerar ungefär som en domstol.
ÖKN undersöker skolors beslut som någon har överklagat.
Ordförande och vice ordförande i nämnden
är jurister som har arbetat som domare.
De andra personerna i nämnden
är en expert på utbildning,
en skolöverläkare,
en psykolog,
en specialpedagog,
en rektor
och en person som har varit chefsjurist.

 

Vilka beslut kan du överklaga?

Här kan du läsa om vilka beslut
som du kan överklaga till ÖKN.
Du kan läsa vad beslutet handlar om
och vilken del av skollagen
som beslutet ska följa.

Beslut om förskoleklass och grundskola

Dessa beslut följer den nya skollagen, skollag (2010:800)

Dessa beslut kan du överklaga Delen av skollagen som besluten ska följa
Åtgärdsprogram 3 kap. 9 §
Anpassad studiegång 3 kap. 12 §
Skolplacering i förskoleklass, grundskola och grundsärskola  9 kap. 15 § 2 st.
10 kap. 30 § 2 st
11 kap. 29 § 2 st
Mottagande i särskolan 7 kap. 5 §
Mottagande i specialskolan 7 kap. 6 §
Uppskjuten skolplikt 7 kap. 10 § 2 st.
Skolpliktens upphörande 7 kap. 14 §
Placering i viss skola med hänsyn till andra elevers trygghet och studiero (grundskolan) 10 kap. 30 § 2 st.
11 kap. 29 § 2 st.
Åtgärder för elever som inte bor hemma (grundskolan) 10 kap. 29 § 3 st.
13 kap. 16 § 2 st.
Mottagande av elev från annan kommun (grundskolan, förskoleklass, grundsärskola)  9 kap. 13 §
10 kap. 25 §
11 kap. 25 §
Åtgärder för elever som inte bor hemma (specialskolan) 12 kap. 25 § 2 st.
Skolpliktens förlängning(specialskolan) 7 kap. 13 §
Mottagande i sameskolan 7 kap. 7 §
Särskild undervisningsgrupp (grundskolan) 3 kap. 11 §
Enskild undervisning 3 kap. 11 §


Beslut om gymnasieskola

Dessa beslut följer den nya skollagen, skollag (2010:800).

Dessa beslut kan du överklaga Delen av skollagen som besluten ska följa
Åtgärdsprogram 3 kap. 9 §
Mottagande och behörighet till nationella program i gymnasieskolan 16 kap. 36 §
Mottagande och behörighet till programinriktat individuellt val eller yrkesintroduktion 17 kap. 14 §
Antagning till Rh-anpassad utbildning i gymnasieskolan 15 kap. 38 §
Tillhörighet till målgruppen för gymnasiesärskolan 18 kap. 8 §

 

Beslut om vuxenutbildning

Dessa beslut följer den nya skollagen, skollag (2010:800).

Dessa beslut kan du överklaga Delen av skollagen som besluten ska följa
Interkommunal ersättning gymnasial vuxenutbildning 20 kap. 21 § 3 st.
Upphörande av kommunal vuxenutbildning 20 kap. 9 § 2 st.
Att på nytt bereda kommunal vuxenutbildning 20 kap. 9 § 3 st.
Mottagande till grundläggande vuxenutbildning 20 kap. 13 §
20 kap. 14 § 2 st.
Mottagande till gymnasial vuxenutbildning 20 kap. 22 §
Mottagande till särvux (särskolans vuxenutbildning) 21 kap. 7 § 3 st.
Upphörande av särvux 21 kap. 9 § 2 st.
Att på nytt bereda särvux 21 kap. 9 § 3 st.
Mottagande till sfi (svenska för invandrare) 22 kap. 15 §
Upphörande av sfi 22 kap. 16 § 2 st.
Att på nytt bereda sfi 22 kap. 17 §

 

Så här gör du för att överklaga

Kontrollera att du kan överklaga beslutet.
Det ska stå skrivet i beslutet du har fått
om du kan överklaga eller inte.

Skicka överklagandet till
den som har fattat beslutet,
inte direkt till ÖKN.
Det ska stå skrivet i beslutet du har fått
vem som har fattat beslutet
och vart du ska skicka ditt överklagande.

Ditt överklagande måste komma fram
inom tre veckor efter att du har fått
beslutet som du överklagar.

Skriv i ditt överklagande
vilket beslut du vill överklaga,
vilken ändring du vill ha
och varför du vill ha den ändringen.
Skriv ditt namn,
ditt personnummer,
din adress och ditt telefonnummer.

Skriv under ditt överklagande med ditt namn.

Ditt överklagande
och andra papper som du skickar
blir allmänna handlingar.
Det betyder att vem som helst
har rätt att läsa dem.
Beslut från Skolväsendets överklagandenämnd
är offentliga.
Det betyder att vem som helst
har rätt att läsa dem.

Här finns Skolväsendets överklagandenämnd, ÖKN


Postadress:
Skolväsendets överklagandenämnd
Box 23069
104 35 Stockholm

Besöksadress: Sveavägen 159 i Stockholm

Telefonnummer: 08-729 77 60

Faxnummer: 08-58 60 80 09

E-post: overklagandenamnden@overklagandenamnden.se